White board's voor alle klas lokalen

Afgelopen week ontvingen we het verzoek van de Bulbugan basisschool die wij ondersteunen in Oriental Mindoro. Ze zouden graag het verzoek van de leraren en leraressen willen realiseren. Al jaren maken ze gebruik van de bekende donkere schoolborden met krijt. Het is echter duidelijk dat dit niet meer van deze tijd is, gezien de veranderingen hier op Nederlandse basisscholen.

Helaas is het niet mogelijk om al deze schoolborden te vervangen door moderne digitale borden. Maar we kunnen ze wel vervangen door mooie whiteboards. Een veelgehoorde klacht van de docenten is dat ze allergische reacties hebben op het krijt en het stof dat daarvan afkomt. Natuurlijk willen we dat alle docenten hun werk onder zo goed mogelijke omstandigheden kunnen doen. Daarom zijn we begonnen met het verzamelen van donaties voor de aanschaf van 13 whiteboards in de Filipijnen. Op dit moment heeft de school witte afdekzijlen gebruikt om kunstmatige whiteboards te creëren.

Met behulp van donaties hebben we al een paar whiteboards kunnen aanschaffen, maar we zijn afhankelijk van nog meer donaties om dit te realiseren. Kun je ons helpen? Steun ons dan met een donatie; elk bedrag is welkom. Een whiteboard op de Filipijnen kost ongeveer € 35,-. Hiermee biedt u comfort aan de docenten en kinderen op onze Bulbugan basisschool. We hopen dat zoveel mogelijk mensen ons kunnen helpen, zodat we snel de 13 whiteboards kunnen bestellen. Doet u mee?

Bijgevoegd het verzoek van de school met foto’s van de huidige situatie.

Projecten overzicht: Bulbugan Elementary School

Speel-O-Theek

Afgelopen periode zijn we begonnen met het opknappen en verbeteren van de Speel-O-Theek op de Bulbugan Basisschool. De Speel-O-Theek is jaren geleden gestart met donaties van speelgoed en is door de jaren heen steeds minder geworden door de invloeden van de natuur omstandigheden zoals de stormen en overstromingen die de Filipijnen regelmatig treffen.

De Speel-O-Theek is opgericht met als bedoeling om de kinderen een leuke tijd te geven met speelgoed. Kinderen horen naast studeren ook te kunnen ontspannen met speelgoed. Speelgoed is naast plezier natuurlijk ook leerzaam. Veel mensen hebben in de afgelopen jaren speelgoed gedoneerd en wij hebben dit regelmatig op kunnen sturen. Nu willen wij als Stichting Ama Namin dit weer op pakken en de situatie beter maken zodat de kinderen kunnen genieten van het speelgoed en leren verantwoordelijk om te gaan met spullen van anderen.

School Uniformen

In overleg met de school zijn wij een inventarisatie aan het maken hoeveel kinderen in aanmerking komen voor een set van schooluniformen. Helaas zijn er een grote groep kinderen die het niet kunnen betalen om net zoals de andere scholieren in een keurig en presentabel school uniform op school te verschijnen. Dit zou de samenhorigheid verbeteren en het verschil tussen de kinderen verkleinen. Hierdoor worden er geen kinderen uitgesloten van het groepsproces.

Op dit moment zijn er al 30 kinderen geteld waar wij ons voor gaan inzetten om een uniform te kunnen geven. De uniformen kosten circa € 10,- per kind. De eerste doelstelling is al gehaald, en de productie kan gaan beginnen.

Update (17-07-2022): inmiddels is er 1 doos onderweg naar de Filipijnen met 3 naaimachines. Deze zending met naaimachines is mogelijk gemaakt door Stichting Wereld Wijd.

Update (29-08-2022): De eerste betaling aan de Bulbugan basisschool is overgemaakt voor het inkopen van de stoffen en materialen zodat de productie kan beginnen.

Update (15-11-2022): Eerste uniformen zijn geleverd en worden dan ook met trost getoond op de foto’s. De productie gaat natuurlijk gewoon door en wij hopen dat wij nog veel meer geld kunnen inzamelen voor dit project

Stoel met tafelblad voor leerlingen

Met een lokale timmeronderneming gaan we prioriteit geven aan het maken van tafels met stoelen die de leerlingen nodig hebben om fatsoenlijk en comfortabel deel te kunnen nemen aan de lessen op de basisschool. De school heeft een capaciteit van ongeveer 400 leerlingen. Deze hebben allemaal een tafel en stoel nodig, en wij hopen deze met onze donaties snel te kunnen laten maken. De eerste stoelen voor de kleuterschool zijn al in de maak, en wij hopen dat er snel meer zullen volgen. Inmiddels worden er ook al diverse ouders bij betrokken om het zo snel mogelijk af te hebben. De handen zijn er wel, alleen het budget nog niet.

Looppad naar school

Om te zorgen dat de kinderen droog en schoon de school kunnen bereiken is het nodig om een looppad aan te leggen van beton met een overkapping, op deze manier kunnen de kinderen bij hevige regenval of extreme hitte, droog de klassen bereiken en kunnen ze comfortabel hun lessen volgen. Dit project omvat circa 60 Meter beton en overkappingen. Offertes zijn inmiddels aangevraagd zodat we een idee hebben wat de kosten hiervoor zijn en wij dit project kunnen starten op de site.

>>> Afgeronde projecten <<<

Lokale winkel

In samenwerking met een lokale ondernemer zijn wij begonnen met het opzetten van een lokale winkel voor de verkoop van voedingsmiddelen aan de bewoners in de buurt. De bedoeling van de deze winkel is om de ondernemer een middel te geven zich zelf te voorzien van zijn dagelijkse inkomsten, maar ook een bijdrage te leveren aan de projecten die op de basisschool in de buurt zijn gestart. Op deze manier willen wij proberen een systeem op te zetten dat de mensen ook leren zelf onderhoudend te zijn en ondernemerschap te motiveren.